Høyt sykefravær og dalende søkertall. Hvem skal redde barnehagene? Gjesdal kommune henter inn tiendeklassinger.
– Skal vi gå på det grønne rommet?
Selina Sandvik (15) ser på Kaja og Stine og smiler lurt. Svaret er selvsagt ja. Femåringene piler av sted og er straks i gang med å bygge hus og dyrehage til flodhestene og elgene.
– Det er kjekt å være med ungene, og ungene syns det er kjekt at vi er her, sier Sandvik til Aftenbladet.
Hun går i tiende klasse på Gjesdal ungdomsskole. De siste ukene har hun også jobbet i Kodlidalen barnehage like i nærheten. Tre timer hver tirsdag og to timer hver onsdag tilbringer hun på avdelingen med de eldste barna.
Sandvik er ikke den eneste ungdomsskoleeleven som jobber i barnehage for tiden. Gjesdal kommune har ansatt 36 tiendeklassinger i de 11 barnehagene sine. Det er snakk om deltidsstillinger på rundt 10 prosent, stort sett i form av to ettermiddager i uka.
Poenget er å avlaste de ansatte og gi arbeidserfaring, skriver Statsforvalteren i Rogaland. De stiller med 1,5 millioner kroner til prosjektet, som skal vare i halvannet år.
Ungdommene er i barnehagene for å hjelpe barna og leke med dem. De er ikke alene med barna.
– Jeg var litt nervøs under jobbintervjuet. Det føles godt at de valgte meg, sier Randi Knoph Schei (15).
Hun går også på Gjesdal ungdomsskole og jobber noen timer i Kodlidalen hver mandag og torsdag.
– Jeg har kommet godt inn i det. Det er godt med erfaring og å kjenne at jeg bidrar, sier Schei.
Sandvik nikker ved siden av.
– Jeg tror dette er bra for de voksne òg. De setter pris på at vi er der sammen med dem når noen er syke.
– Barnehagesektoren er i krise. Vi trenger sårt å rekruttere flere, så tiltaket i Gjesdal er veldig positivt, sier Elin Djuve, leder i Utdanningsforbundet i Rogaland.
Ikke siden 2005 har så få søkere satt barnehagelærerutdanningen som førstevalget sitt. Universitetet i Stavanger måtte legge om heltidsutdanningen sin i fjor.
I tillegg er barnehageansatte blant dem i Norge med høyest sykefravær.
For ikke å nevne at Norge har 18.000 utdannede barnehagelærere som jobber andre steder enn i barnehage, ifølge Djuve. Og du ser sjelden folk over 60 år som fortsatt jobber i barnehage.
– I Rogaland går folk ut av barnehageyrket allerede når de er 52–53 år. I Suldal er den eldste barnehagelæreren bare 49 år gammel!
– Kan tiendeklassinger redde barnehageyrket?
– Nei, selvfølgelig ikke. Barnehagene trenger barnehagelærere. Poenget er den rekrutterende effekten: å friste flere til å utdanne seg som barnehagelærere.
– Hvordan kan dere forvente at flere vil bli barnehagelærere når yrket står i en sånn krise?
– Fordi det er ekstremt viktig og givende, både for en selv og for samfunnet. Det må gå an å snakke om hvor bra og viktig barnehageyrket er, samtidig som vi snakker om problemene vi står i.
Utdanningsforbundet jobber for at hver barnehage skal få minst én ekstra barnehagelærer. I tillegg vil de styrke bemanningsnormen slik at hver barnehage teller minst én barnehagelærer per seks barn under tre år, og minst én barnehagelærer per tolv barn over tre år.
– Det er dumt at søkertallene faller, for dette er en kjekk jobb. Og vi trenger folk i barnehagene, sier Sandvik.
Hun er usikker på om hun vil bli barnehagelærer. Men hun skal i alle fall jobbe med barn.
– Er det en dans på roser å jobbe i barnehage?
– Haha! Mange av ungene spør om mye rart, og noen krangler. Da har vi lært å stoppe krangel og si ifra.
Begge 15-åringene føler de er viktige når de møter opp i Kodlidalen.
– Vi lærer å inkludere barna, og så lærer vi dem å argumentere, sier Schei og smiler.
– Skal du utdanne deg som barnehagelærer?
– Usikker! Det har vært kjekt til nå, i alle fall.
116 elever har søkt om å få jobbe i barnehage ved siden av skolen, opplyser barnehagesjef Mona Young i Gjesdal kommune.
– Så vi har ansatt flere enn planlagt og spredd dem rundt i alle barnehagene. Det var så mange gode kandidater at det ble vanskelig å velge!
Young er kjent med at andre barnehager har hatt inne ungdommer som såkalte lekeressurser før, men ikke på en så strukturert måte som i Gjesdal.
– Elevene har måttet søke og har vært gjennom jobbintervju, sier hun.
Young varslet kunnskapsministeren om store bemanningsproblemer i barnehagene i fjor.
– Det er skummelt, og jeg frykter litt for framtiden. Dette er verdens viktigste jobb, sa hun.
Ideen om å ansette ungdomsskoleelever slo henne da hun uttrykte frustrasjonen sin overfor kollegaer i en lunsjpause.
– Dette er et langsiktig prosjekt hvor vi reklamerer for yrket til yngre mennesker, sier Young.
– Er elevene der for å avlaste fordi det ikke er nok ansatte i barnehagene?
– Prosjektet handler mest om å få vist elevene alt det positive med yrket. Samtidig er en del av tanken at elevene er i barnehagen mot slutten av arbeidsdagen, når det er færre ansatte på jobb.