Ansetter elever for å takle barnehagekrisen
Høyt sykefravær og dalende søkertall. Hvem skal redde barnehagene? Gjesdal kommune henter inn tiendeklassinger.

– Skal vi gå på det grønne rommet?
Selina Sandvik (15) ser på Kaja og Stine og smiler lurt. Svaret er selvsagt ja. Femåringene piler av sted og er straks i gang med å bygge hus og dyrehage til flodhestene og elgene.
– Det er kjekt å være med ungene, og ungene syns det er kjekt at vi er her, sier Sandvik til Aftenbladet.
Hun går i tiende klasse på Gjesdal ungdomsskole. De siste ukene har hun også jobbet i Kodlidalen barnehage like i nærheten. Tre timer hver tirsdag og to timer hver onsdag tilbringer hun på avdelingen med de eldste barna.


Har ansatt flere elever
Sandvik er ikke den eneste ungdomsskoleeleven som jobber i barnehage for tiden. Gjesdal kommune har ansatt 36 tiendeklassinger i de 11 barnehagene sine. Det er snakk om deltidsstillinger på rundt 10 prosent, stort sett i form av to ettermiddager i uka.
Poenget er å avlaste de ansatte og gi arbeidserfaring, skriver Statsforvalteren i Rogaland. De stiller med 1,5 millioner kroner til prosjektet, som skal vare i halvannet år.
Ungdommene er i barnehagene for å hjelpe barna og leke med dem. De er ikke alene med barna.
– Jeg var litt nervøs under jobbintervjuet. Det føles godt at de valgte meg, sier Randi Knoph Schei (15).
Hun går også på Gjesdal ungdomsskole og jobber noen timer i Kodlidalen hver mandag og torsdag.
– Jeg har kommet godt inn i det. Det er godt med erfaring og å kjenne at jeg bidrar, sier Schei.
Sandvik nikker ved siden av.
– Jeg tror dette er bra for de voksne òg. De setter pris på at vi er der sammen med dem når noen er syke.
Sektor i krise
– Barnehagesektoren er i krise. Vi trenger sårt å rekruttere flere, så tiltaket i Gjesdal er veldig positivt, sier Elin Djuve, leder i Utdanningsforbundet i Rogaland.
Ikke siden 2005 har så få søkere satt barnehagelærerutdanningen som førstevalget sitt. Universitetet i Stavanger måtte legge om heltidsutdanningen sin i fjor.
I tillegg er barnehageansatte blant dem i Norge med høyest sykefravær.
For ikke å nevne at Norge har 18.000 utdannede barnehagelærere som jobber andre steder enn i barnehage, ifølge Djuve. Og du ser sjelden folk over 60 år som fortsatt jobber i barnehage.
– I Rogaland går folk ut av barnehageyrket allerede når de er 52–53 år. I Suldal er den eldste barnehagelæreren bare 49 år gammel!
– Kan tiendeklassinger redde barnehageyrket?
– Nei, selvfølgelig ikke. Barnehagene trenger barnehagelærere. Poenget er den rekrutterende effekten: å friste flere til å utdanne seg som barnehagelærere.
– Hvordan kan dere forvente at flere vil bli barnehagelærere når yrket står i en sånn krise?
– Fordi det er ekstremt viktig og givende, både for en selv og for samfunnet. Det må gå an å snakke om hvor bra og viktig barnehageyrket er, samtidig som vi snakker om problemene vi står i.
Utdanningsforbundet jobber for at hver barnehage skal få minst én ekstra barnehagelærer. I tillegg vil de styrke bemanningsnormen slik at hver barnehage teller minst én barnehagelærer per seks barn under tre år, og minst én barnehagelærer per tolv barn over tre år.
Bemanningskrisen i barnehagene
Det mangler tusenvis av barnehagelærere og ansatte som skal ta vare på våre yngste.
2822 barnehagelærerårsverk mangler.
Det er i snitt 13,5 barn per barnehagelærer.
Nesten 40 prosent av søkerne som setter barnehagelærerutdanning som sitt førstevalg, har forsvunnet i løpet av to år. I 2023 var antall førstevalgssøkere på sitt laveste nivå siden 2005.
Barnehagene holder åpent bortimot ti timer hver dag, men bare rundt to av ti barnehager har full bemanning mer enn 4–5 timer hver dag.
Antall barnehagelærere som mangler, har økt med rundt 10 prosent hvert år siden 2021.
Kilde: Utdanningsforbundet
Skal de bli barnehagelærere?
– Det er dumt at søkertallene faller, for dette er en kjekk jobb. Og vi trenger folk i barnehagene, sier Sandvik.
Hun er usikker på om hun vil bli barnehagelærer. Men hun skal i alle fall jobbe med barn.
– Er det en dans på roser å jobbe i barnehage?
– Haha! Mange av ungene spør om mye rart, og noen krangler. Da har vi lært å stoppe krangel og si ifra.

Begge 15-åringene føler de er viktige når de møter opp i Kodlidalen.
– Vi lærer å inkludere barna, og så lærer vi dem å argumentere, sier Schei og smiler.
– Skal du utdanne deg som barnehagelærer?
– Usikker! Det har vært kjekt til nå, i alle fall. Frustrert barnehagesjef
116 elever har søkt om å få jobbe i barnehage ved siden av skolen, opplyser barnehagesjef Mona Young i Gjesdal kommune.
– Så vi har ansatt flere enn planlagt og spredd dem rundt i alle barnehagene. Det var så mange gode kandidater at det ble vanskelig å velge!
Young er kjent med at andre barnehager har hatt inne ungdommer som såkalte lekeressurser før, men ikke på en så strukturert måte som i Gjesdal.
– Elevene har måttet søke og har vært gjennom jobbintervju, sier hun.
Young varslet kunnskapsministeren om store bemanningsproblemer i barnehagene i fjor.
– Det er skummelt, og jeg frykter litt for framtiden. Dette er verdens viktigste jobb, sa hun.
Ideen om å ansette ungdomsskoleelever slo henne da hun uttrykte frustrasjonen sin overfor kollegaer i en lunsjpause.
– Dette er et langsiktig prosjekt hvor vi reklamerer for yrket til yngre mennesker, sier Young.
– Er elevene der for å avlaste fordi det ikke er nok ansatte i barnehagene?
– Prosjektet handler mest om å få vist elevene alt det positive med yrket. Samtidig er en del av tanken at elevene er i barnehagen mot slutten av arbeidsdagen, når det er færre ansatte på jobb.