Einar skjønner ikke hvorfor staten vil ta fra ham jobben
Einar Hollgeir Nese (73) er frisk som en fisk, men nærmer seg aldersgrensa for å kjøre buss. Han gruer seg til den dagen kommer.
– Da er vi alle mann alle?
Einar tar en siste slurk av skummetmelka si og vrir om tenningen på minibussen.
Klokka er ti en fredag ettermiddag, og Einar har nettopp hentet pulje nummer to med elever fra Høle barne- og ungdomsskole. Nå bærer turen til Riskahallen, hvor elevene skal ha ukas svømmetime. Høylytt skravling i regi av to–tre tenåringsgutter bak i bussen begynner.
Formiddagsturene mellom Høle og Hommersåk hver fredag er bare ett av bussoppdragene 73-åringen fra Klepp tar på seg hver uke for et lokalt busselskap i Sandnes.
– Ja, jeg har hatt mange koselige turer her, sier Einar og ser ut over sauebeitene som omringer det vesle tettstedet øst i Sandnes kommune.
Han har vært bussjåfør helt siden han ga seg som fulltidsbonde i 2015, men om et drøyt år er det over og ut. Det gruer Einar seg til.
Frisk, men for gammel
– De vil ha oss i arbeid, men så tar de alle rettighetene, sier Einar og grynter.
Kritikken hans er rettet mot staten og politikerne.
Bussjåfører mister nemlig retten til å kjøre buss med persontransport idet de fyller 75 år.
– Jeg kjenner mange som er fylt 75 år og er friske, men som ikke får kjøre buss. Når du blir 75 år i dette landet, er du liksom ikke verdt noe, sier Einar.
Årsaken til aldersgrensa er trafikksikkerheten. I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025 heter det at risikoen for å bli drept eller hardt skadd er markant økende for trafikanter fra og med fylte 75 år.
– Aldring reduserer enkelte ferdigheter som er nødvendige i trafikken. Yrkeskjøring generelt, og busskjøring spesielt, innebærer vanligvis høy årlig kjørelengde og tid på veien og til dels stort skadepotensial i ulykker. Derfor må vi stille særlige krav til disse sjåførene, sier seniorrådgiver Kristin Bentdal Larsen i Samferdselsdepartementet.
Departementet sier også nei til å ha en årlig fornyelse med helseattest etter fylte 75 år som hovedregel. Det skyldes risikoen for raskt forverret helsetilstand, som departementet skriver at er høyere etter fylte 75 år.
Samtidig er den såkalte yrkestransportlova åpen for unntak i særlige enkelttilfeller. Her er det Politidirektoratet og Justis- og beredskapsdepartementet som avgjør.
Einar er ikke fornøyd med dagens ordning.
– Det gir ikke mening at man kan være frisk nok til å ha førerkort, men ikke til å kjøre buss. Og jeg kjenner ikke en eneste en som har fått lov til å kjøre etter fylte 75 år, sier han.
– Men er det ikke en forskjell på å være frisk nok til å kjøre i fritiden og frisk nok til å kjøre buss?
– Nei, det gir ikke mening at man kan kjøre med passasjerer i fritiden, men ikke som jobb. Det er en form for aldersdiskriminering, syns jeg.
Forsiktig sjåfør
På vei tilbake fra første tur til Hommersåk har sola stått opp helt. Kanskje gir det ekstra lyset enkelte sjåfører falsk selvtillit. I en sving om lag hundre meter framme kommer i alle fall en bil susende, og så en til. Veien er smal, og de to bilene viser ingen tegn til å stoppe.
Einar trår forsiktig, men bestemt på bremsepedalen.
– Hvordan vil du beskrive bussjåførevnene dine?
– Hehe. Jeg prøver å være forsiktig og tenke langsiktig. Å lese trafikken langt framme.
Han peker på bakspeilet, på de to bilene minibussen har passert.
– Jeg kjører jo dyrebar last, så jeg er nødt til å kjøre forsiktig.
– Du blir ikke forstyrret av støyen fra passasjerene?
– Næ, den blir man vant til. Jeg er konsentrert på veien.
Har gitt opp
Aldersgrensa for bussjåfører var på bare 70 år fram til 2008, men den ble økt etter ønske fra blant annet NHO Transport.
De siste årene har arbeidsgiverorganisasjonen så vel som Yrkestrafikkforbundet (YTF) ønsket å endre loven enda en gang.
Forslaget fra NHO Transport var å fjerne aldersgrensa og heller vurdere hver enkelt bussjåfør. De viste til at folk lever lenger og derfor bør få jobbe lenger hvis de ønsker det.
Samferdselsdepartementet avslo søknaden i 2018.
Aftenbladet har spurt NHO Transport om de har fortsatt kampen. Svaret er nei.
– Det er ikke så lenge siden sist endring, så vi har lite tro på at det lar seg gjøre å øke aldersgrensa igjen. Vi har ikke kjempet noe særlig i det siste, sier direktør Jon Stordrange.
– Dere har gitt opp?
– Vi har ikke tro på at en heving av aldersgrensa er mulig.
Stordrange mener likevel en heving hadde gagnet alle.
– Vi trenger over tusen nye bussjåfører hvert år, men rekrutteringen er dårlig. Gjennomsnittsalderen er høy, sier han.
YTF på sin side ønsker et system som vurderer hver enkelt bussjåfør, opplyser fungerende kommunikasjonssjef Øyvind Olufsen.
Høyre viser tegn til å være av samme oppfatning:
– Det må være lov å «bruga ved». I dagens samfunn, der folk lever sunnere og lenger, bør det være rom for å vurdere dispensasjoner når folks kjøreferdigheter utvilsomt er på topp, sier stortingsrepresentant Aleksander Stokkebø (H).
Han er for det meste enig i Samferdselsdepartementets vurderinger, men tror politiet tolker dagens dispensasjonsordning i overkant strengt. Selv kjenner han til tilfeller der legeattest og bekreftelse fra oppdragsgiver har vært på plass, uten at politiet har latt seg rikke.
Han ønsker en runde på Stortinget om hvor strengt politiet skal tolke dispensasjonsordningen når bussjåføren har god helse og gode førerferdigheter.
Ny hverdag
Klokka har passert 12. Einar svinger inn på firmaets bussholdeplass i Sandnes. Han er ørlite bak skjema, men måtte innom Circle K etter tur–retur Høle–Hommersåk to ganger. Nå skal han en kjapp tur innom kjøpesenteret, før jobben igjen kaller klokka 14.
Tross aldersgrensa har ikke Einar tenkt til å slutte som yrkessjåfør når han fyller 75 år. Hobbyen er å mekke bil, men det kan han ikke gjøre hjemme. Da må han ha andre ting å henge fingrene i.
– Hvis helsa holder, kan jeg jo kjøre litt lastebil, sier Einar og smiler.